Di dalam memenuhi Polisi Kualiti ini, kami mengamalkan Pengurusan Kualiti Menyeluruh dengan objektif-objektif berikut:
Mengikut peraturan yang ditetapkan di bawah Akta Jalan, Parit dan bangunan 1974 (Akta 133), Undang-undang Kecil Bangunan Seragam 1986 dan dasar-dasar Majlis, jabatan ini bertanggungjawab melaksanakan undang-undang kawalan bangunan-bangunan di dalam kawasan pentadbiran Majlis dan memastikan ia dibina mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Akta dan Undang-undang Kecil di atas.
Fungsi Jabatan Kawalan Bangunan
-
Menguatkuasakan kawalan ke atas pembinaan bangunan dan penduduk kepada bangunan-bangunan di Temerloh.
-
Menasihati Majlis dalam kawalan perancangan bangunan.
-
Mengawal, memeriksa dan menjalankan siasatan ke atas semua bangunan tambahan dan bangunan yang didirikan tanpa kebenaran.
-
Menasihati lain-lain jabatan di atas perkara-perkara yang berkaitan dengan kegunaan bangunan.
-
Merekabentuk pindaan / bangunan yang dicadangkan untuk didirikan jika ada.
Piagam Pelanggan Jabatan Kawalan Bangunan
-
Memproses permohonan pengeluaran Sijil Kelayakan Menduduki dalam tempoh 2 minggu.
-
Memproses permohonan kelulusan pelan tambahan dan pindaan dalam tempoh 6 minggu.
-
Memproses permohonan kelulusan bekalan air dan elektrik dalam tempoh 1 minggu.
-
Mengeluarkan premit serta-merta.
Garis Panduan / Akta
1) SENARAI SEMAK PELAN TAMBAHAN DAN UBAHSUAI - Sila Klik DISINI